De COEH (stichting Commissie Oost Europa Hengelo ) is ontstaan vanuit enkele bewogen mensen, die, al voor de omwenteling, één tot meerdere malen Roemenië bezochten en daar broodnodige zaken brachten: lees “smokkelden”. Door deze bezoeken ontstonden er intensieve ondergrondse contacten. Na de “omwenteling” van 1989 werden deze contacten geïntensiveerd. In eerste instantie werden veelal goederen gebracht, zoals: kleding, voedsel, kerstcadeautjes voor kinderen, orgels voor kerken enz. Nadat de eerste nood een beetje geledigd was konden we meer structureel aan het werk. Zo kwam o.a. in 1992 de vraag naar ons toe of we wilden helpen met het opzetten van een zuivelfabriek in Ocna Mures. Ook hebben we geholpen een “gaarkeuken” te realiseren in Toplita. In Chilieni heeft de COEH geholpen een kindertehuis op te zetten. In het menu onder voorgaande projecten vind u een uitleg over deze projecten.

Tegenwoordig heeft de COEH projecten in Ocna Mures en Toplita, deze staan onder het kopje “lopende projecten”.

Enkele malen per jaar worden er transporten verzorgd. We laden dan (een deel van) een oplegger vol met goederen welke in nauw overleg met onze contacten in Roemenië, worden gesorteerd. Het is altijd een hele klus om zo’n vrachtwagen vakkundig te laden, maar daar hebben we een geweldige laadploeg voor. We zijn onze “huistransporteur” fa Hoftijzer uit Lochem veel dank verschuldigd omdat ze 1 à 2 maal per jaar, zonder kosten voor ons, de goederen naar Roemenië brengen. Een gevleugelde uitspraak van Ton Eijkelenboom, directeur van Hoftijzer, is: Ik voel dit als een sociale plicht, dus zolang het kan… In de zomer van 2014 heeft transportonderneming Bram en Marije Verschoor voor ons en enkele andere Oost Europa groepen een transport verzorgd naar Roemenië en Bosnië waar een heel zware overstroming was. Zo ziet u: de COEH heeft veel contacten en we maken daar dankbaar gebruik van.

Stichting COEH www.stichtingcoeh.nl 0575460404 stefdisbergen@kpnmail.nl