Verslag: "voor foto's zie fotogalerij"

08-01-2019 11:24

Zondag 9 december.

Toen we om 8.00 uur opstonden regende het. Na het ontbijt werd de bagage in de auto gepakt en gingen we naar Stef en Rinie, waar we koffiedronken en om 10.30 uur vertrokken naar luchthaven Dortmund. Om 13.00 uur waren we op de luchthaven waar we na de in-cheque, koffie met een broodje namen. Om 14.30 uur mochten we naar de gate, om 15.30 uur instappen en om 15.35 uur vertrokken we richting Cluj om hier om 17.25 uur te landen. Met een taxi gingen we naar ons hotel, villa Meteor, daarna samen eten in een sport-restaurant waar we meteen de handbal wedstrijd Roemenië- Nederland konden zien, welke Nederland won. Terug in het hotel gingen we nog wat lezen en vroeg slapen.

Maandag 10 december.

Tijdens ons ontbijt werd de huurauto gebracht. Om 9.45 vertrokken we naar ons volgende hotel, “Still” omdat villa Meteor is volgeboekt. Tot onze verrassing kunnen we meteen op onze kamer terecht. Om 10.30 gaan we met een taxi naar het centrum van Cluj. In het centrum is een gezellige kerstmarkt met schaatsbaan. We drinken in een leuk koffiehuis, koffie, bekijken de wand met informatie over de stad van 1900 - 2015. Om 13.00 uur hebben we een afspraak met Julia, zij woonde enkele jaren in Hengelo, maar woont sinds deze zomer in Cluj, waar ze een baan heeft in het prachtige 100 jaar oude opera en muziektheater. We krijgen een mooie rondleiding, zien kleedkamers, nog helemaal in de oude stijl. Ook het toneel en de zalen zijn nog helemaal origineel, prachtig om te zien.

Na een hapje eten bezoeken we de Piarist kerk waarin een grote ballon, als maan is opgehangen waarbij nu ook de achterzijde van de maan te zien is. We lopen nog even over de kerstmarkt en nemen daarna de taxi naar het hotel. Om 18.00 uur is Anti, schoonzoon van Ds. Sandor en “Mutti” Bartha bij het hotel. We zijn bij hem thuis uitgenodigd voor een “eenvoudig” diner. Hij woont in een mooi appartement met Emese en zijn zonen Aron 13 jaar en David 5 jaar. Na en tijdens de maaltijd bespreken we veel onderwerpen zoals de ziekte van Mutti (ALS), het ongeluk dat ze afgelopen week had. Ze heeft bij het brood snijden een stuk van de linker ringvinger afgesneden, een heel kootje eraf. Verder worden nog vele andere dingen besproken, zoals de vele auto’s in Cluj, het groeiend aantal studenten en hun drukke leven dat is ontstaan nu Mutti ziek is. Om 22.00 uur worden we door Anti teruggebracht.

Dinsdag 11 december.

Vandaag vertrekken we om 10.00 uur uit het hotel, op weg naar Toplita, maken om 12.15 uur een koffie- en lunchstop en daarna verder naar Toplita waar we om 15.00 uur arriveren. De ontvangst is hartelijk met koffie en veel taart. Om niet in tijdnood te komen gaan we al snel op pad om enkele gezinnen te bezoeken die maandelijks een of meerdere voedselbonnen ontvangen. Eerst bezoeken we een zigeunergezin in een 4-kamerflat, normaal woont hier een familie van 16 personen, maar tijdelijk wonen hier nog 8 personen extra, omdat er in de flat van die familie brand is geweest. Opvallend is dat er in zo’n druk gezin alles zo netjes is. De moeder doet schoonmaakwerk bij meerdere families en de vader werkt in de bosbouw. Daarna bezoeken we een familie waar ouders met 2 kleine kinderen wonen, 3 andere kinderen wonen in een kinderhuis. Als wij daar zijn is het ongeveer 17.00 uur en al schemerig. De familie zit zonder elektriciteit en van ongeveer 18.00 uur tot de volgende morgen is het daar gewoon donker in huis. Ook komen we bij een familie van 2 bejaarde personen waar we met niet meer dan 2 personen naar binnen kunnen, alles staat en ligt vol, wat een troep, ik vroeg me af waar deze mensen slapen, waarschijnlijk tussen de rommel. Bij een volgende familie kwamen we in een schuurtje van ongeveer 16 m2. Hier woont een echtpaar met 2 meisjes van 10 en 11 jaar in één vertrek met een tweepersoonsbed waarin 3 personen slapen, een klein paadje, dan een leunstoel met een kist er tegen aan met hierop een totaal versleten 1 persoons matras als bed. Dan weer een klein smal paadje, dan een kastje en een kachel tegen de muur om op te koken en de ruimte te verwarmen, geen water, (zat in een jerrycan), water en stroom van de buren en het “toilet” buiten, geen douche. In dit huis zag alles er keurig en opgeruimd en gezellig uit. Zo hebben we ongeveer 10 adressen bezocht, hele verschillende situaties. We kwamen overal onaangekondigd aan, werden altijd binnen gelaten, velen bedankten ons voor de maandelijkse ondersteuning. Om 18.15 uur waren we thuis voor een heerlijke maaltijd waarna we nog door de mooi in kerstsfeer versierde stad naar de winkel en het kantoor van Eva en Peter wandelden. Het is koud ± -8 en er ligt een beetje sneeuw.

Woensdag 12 december.

We beginnen na het ontbijt een bezoek te brengen aan de sociaal woning. Dit is een gebouw waar vroeger de stadsverwarming in was gehuisvest en ongeveer 4 jaar geleden is verbouwd tot een klein “bejaardenhuis” en buitenschoolse opvang. In de ruimte voor buitenschoolse opvang wordt huiswerk gemaakt en is er gelegenheid om te spelen. Blij was de leidster met de grote doos lego die met het vorige transport was meegekomen. Ze vond het verrassend dat de kinderen in een grote groep samen met dit speelgoed bouwden. Vooral dat samenspelen kende ze eigenlijk niet. Het “bejaardenhuis” heeft 7 kamers voor 3 personen, 1 voor 2 personen en 1 crisis-kamer. Er is een gemeenschappelijke ruimte als huiskamer en beneden een keuken en eetzaal. Er is grote vraag naar matrassen en beddengoed.

Hierna gingen we wandelend naar het net opgestarte “Homeless centrum”, een daklozenopvang. Dit is de voormalige verwarmingsruimte van het ziekenhuis. Het zijn 2 ruimtes waar ongeveer 5 bedden kunnen staan met een douche en toilet (1 voor dames, 1 voor heren) en een voorraadhok waar ook de wacht voor de nacht verblijft. De daklozen kunnen hier verblijven van ongeveer 18.00 uur tot de volgende morgen. Er wordt (nog) geen eten verstrekt. Afgelopen nacht hadden er 2 mensen geslapen in een “bed” …….. je zou het moeten zien en spontaan zoek je iets anders. Dat zal echter niet lukken.

Hierna een bezoek aan een kindertehuis. Hier verblijven 24 kinderen/ouderen met een verstandelijke beperking van 0 tot 28 jaar. Hierna moeten de cliënten naar een volwassenen-tehuis, deze is er echter ook niet in Toplita. De slaapzalen zagen er keurig uit. Omdat het tegen etenstijd was kreeg ik geen goed idee wat er met de jongeren wordt gedaan aan bezigheid. De speelzaal was klein en er was wel veel speelgoed. De eetzaal zag er netjes uit.

Tot slot brachten we nog een privé bezoek aan mevr. Siklodi, de moeder van Endré. Zij kwam ons tegen en gelukkig herkende zij Stef en Rinie, anders hadden we de wandeling voor niets gemaakt. Het communiceren is wat moeizaam, maar toch was het gezellig en met foto’s begrijp je elkaar al snel. Het was goed om ook hier te zijn.

Na de lunch gingen we met de hele familie Balla, naar “Banffy”, dit is een recreatie gebied. We namen een kijkje in het gloednieuwe zwem, sauna en sportcentrum. Hierna omhoog naar het skigebied, waar ook werd geskied en dan koffie. Tot slot nog even gekeken bij de waterval waar warm water uit een bron naar beneden komt. Tijdens het eten veel dingen besproken over het verdelen van de goederen die deze avond of donderdagmorgen vroeg zullen arriveren. We krijgen geen contact met Daan Eikelenboom, de chauffeur van de vrachtauto. We gaan vroeg naar bed want morgen moeten we vroeg op.

Donderdag 13 december.

Vroeg op en meteen onze bagage in de auto. De koffers wat minder gevuld door het achterlaten van enkele kledingstukken en schoenen voor een erg arm gezin.

Tijdens het ontbijt kreeg Geert contact met Daan, de chauffeur van de vrachtauto, deze meldde dat hij tussen Oradia en Cluj reed. Hij had veel oponthoud gehad en dat het nog wel 4 uur zou duren voor hij in Toplita kon zijn. Een grote tegenvaller omdat wij uiterlijk 10.30 uur moesten vertrekken omdat de heren om 16.00 uur een afspraak hadden met Ladanyi, de advocaat van de Coeh in Alba Julia. Omdat we niet tijdens het lossen van de vrachtwagen aanwezig kunnen zijn, bespreken we nogmaals het verdelen van de goederen en zijn om 10.00 uur vertrokken. Na een voorspoedige reis en een korte stop voor koffie staan we om half 3 voor het advocaten kantoor. We besluiten naar de Burcht te wandelen om daar iets te eten. Ruim op tijd vertrekken Geert en Stef naar de advocaat, Rinie en ik gaan buiten de burcht bekijken. Even ontstaat er onrust, bij het advocaten kantoor is niemand en de telefoon wordt niet opgenomen en Rinie heeft de papieren met andere nummers in de tas, maar tegenwoordig met overal internet werd toch het mobiele nummer van de advocaat gevonden en deze meldde dat hij met 5 minuten aanwezig zou zijn. Er volgt een goed gesprek en er worden afspraken gemaakt. Onderwijl hadden we ook het stadje bekeken en kregen we het koud dus maar weer terug naar het restaurant in de burcht voor warme koffie. Al snel kwamen ook Geert en Stef en na koffie door naar Ocna Mures, ruim een uur rijden. De begroeting was warm en fijn, 30 minuten later was de vrachtauto ook in Ocna. Deze werd meteen gelost. Geert en Sandor hielpen, de vrachtwagen met de “rug” / deur tegen een betonnen schutting en over de schutting lossen. Hulp genoeg en lossen was zo gepiept. Rinie, Stef, ik en Mutti bleven bijpraten. Mutti vertelde over haar ziekte en onderzoeken. Daarna was er een heerlijke maaltijd. Daan ging snel weer weg, hij wilde nog een uurtje rijden. We bespraken de plannen voor de volgende dag en gingen weer vroeg slapen.

Vrijdag 14 december.

Na het ontbijt gingen we eerst naar de markt, het was er erg druk en een grote markt. Hierna gingen we even kijken in de winkel van Kinga, tegenover de pastorie, zij heeft 3 van deze winkels, het lijkt een soort kleine uitvoering van “Kruidvat” zonder geneesmiddelen. Na de koffie wat gesproken over de problemen met Plugar. Sandor stelde voor even een kijkje bij de zuivelfabriek te nemen vanwege problemen met de auto (witte bus / Peugeot) van de Coeh die kapot zou zijn en niet verzekerd. Bij de fabriek was niemand te zien maar een buurman had wel het telefoonnummer van Lucian, de zoon van Plugar, die in de fabriek woont. Sandor sprak met Lucian af dat hij zaterdag om 10.00 uur bij de pastorie zou komen met de autopapieren. Hierna namen we een kijkje in de fruittuin van Sandor waar de familie een houten zomerverblijf wil bouwen. Daarna namen we nog een kijkje in de grote winkel van Kinga, met toilet artikelen, speelgoed, snoep, huishoudelijke artikelen en ook wordt er incontinentie materiaal verkocht, per stuk gebeurt dat hier.

Na de lunch kwamen er dames om de goederen te sorteren. Wat voor kerstpakketten is gaat naar de kerk waar men zondag pakketten gaat maken. Om 18.00 uur gaan we naar Kinga en Sjanni om daar te eten en zijn verjaardag te vieren, erg gezellig, halen oude verhalen op en Kinga vertelt wat over haar nieuwe project: het opzetten van een BSO met studie begeleiding. Dat gaat daar wel iets gemakkelijker dan hier. Aangeboden dat wanneer zij vragen heeft over of voor spullen, wij kunnen proberen te helpen. Een leuke avond.

Zaterdag 15 december.

Na het ontbijt gaan we met Anti een bezoekje brengen bij de 2 families Fekete, Moeder van Istvan, en bij de ouders van Erica. Om 10.00 uur is het gesprek met Lucian, hij heeft de auto papieren en vertelt over de reparaties die voor de auto nodig zijn om hem weer rijvaardig te krijgen. Gezien de leeftijd van de auto en de verwachte algemene staat wordt besloten om de auto niet meer te gaan gebruiken. Sandor zal het restant van de auto verkopen en laten uitschrijven. Lucian zal zorgen dat de auto naar de sloop wordt gebracht. De spullen voor kerstattenties worden met een auto naar de kerk gebracht en we kopen nog een mooie kerstster voor de fam. Bartha.

Na de lunch is het tijd om afscheid te nemen, emotioneel. Anti is precies op tijd terug om ook nog afscheid van ons te nemen. We willen nog even gaan kijken naar het ouderlijk huis van Sandor, wat nu te koop staat en waar de moeder van Sandor nog heel lang gewoond heeft. Het staat in het dorpje Calarasj, een km of 10 vanaf van Turda. Na een rit door vele binnenwegen komen we aan bij de woning. Sandor reed mee omdat hij bang was dat we het niet zouden vinden en ik denk dat hij gelijk had. Bij de woning aangekomen wilde de auto van ons niet meer voor of achteruit in de sneeuw, maar we hadden al snel veel bekijks van een stel jongeren en die hebben ons even vooruit geduwd. Samen met Sandor het huis bekeken, het viel erg tegen, de foto’s waren mooier, wel is het een mooi gebied en een mooie tuin. Misschien kwam het door het weer, sneeuw en koud. Bij de afslag naar Turda/Cluj nemen we ook afscheid van Sandor. Om 17.30 uur zijn we weer bij villa Meteor, waar we onze laatste nacht in Roemenië zijn. De huurauto wordt om 18.00 uur opgehaald en wij gaan lopend in een bistro in de buurt eten en daarna snel maar bed.

Zondag 16 december.

Om 4.45 uur loopt de wekker af en een half uur later zijn we in de hal om met een taxi naar het vliegveld te gaan, er ligt een flink pak sneeuw, erg mooi. Na de nodige formaliteiten op het vliegveld mist Rinie nog net op tijd haar horloge, welke zij bij de controle moest afdoen. Om deze terug te krijgen moet ze nog wel even door de administratie van “gevonden voorwerpen”. Het vliegtuig vertrok met een half uur vertraging omdat deze eerst sneeuwvrij gemaakt moest worden. Om 10.00 uur zijn we in Dortmund, drinken nogmaals koffie en eten een broodje waarna we de auto zoeken en rijden naar Hengelo. Zijn er om 14.00 uur en weer drinken koffie, nu bij de buren en praten nog even na. Met een goed gevoel maar ook met wat weemoed kijk ik terug op deze reis. Het was fijn om samen met Rinie en Stef deze reis te maken.

Laatste en soms blijvende aandachtspunten:

In Toplita:

• Beddengoed
    • Incontinentie en hospitaal spullen

In Ocna Mures:

1. Transport / laatste kleding in de laatste week van maart 2019.